پرسشهای متداول


پرسشهای عمومی
مشاهده اطلاعات جانبی مفید
ثبت حضور و غیاب و نمرات کلاسی
بارگذاری و به روزرسانی داده ها
پشتیبان گیری و محافظت از داده ها

پاسخ ها


پرسشهای عمومی
  • استادیار چه کاربردی دارد؟
  • استادیار در سه سطح قابل استفاده است: در سطح اول می توان از آن تنها برای کسب اطلاعات مفید استفاده نمود و به لیست دروس و دانشجویان، زوج و فرد بودن هفته جاری، تقویم آموزشی ترم، تاریخ امتحانات و ... دسترسی داشت. در سطح دوم می توان از این ابزار برای ثبت آسان حضور و غیاب دانشجویان و مشاهده گزارش آن استفاده نمود. در نهایت، سومین کاربرد اساسی استادیار، ثبت و پایش فعالیت های کلاسی دانشجویان، آزمونها و نمرات نهایی آنان است.
  • برای امتیاز دهی به نرم افزار و یا ثبت انتقادات و پیشنهادات چه باید کرد؟
  • برای این کار به گزینه شرکت در نظرسنجی در منوی کناری نرم افزار مراجعه کنید.
  • چگونه از داخل نرم افزار می توان به راهنمای کاربران دسترسی داشت؟
  • در بالای همه صفحات نرم افزار یک علامت سوال تعبیه شده است که با فشردن آن می توانید به یک راهنمای ساده، مختصر و مفید در مورد امکانات آن صفحه دست پیدا کنید.
مشاهده اطلاعات جانبی مفید
  • استادیار چه اطلاعات مفیدی به کاربر نشان می دهد؟
  • شماره هفته جاری، اینکه هفته جاری زوج است یا فرد، تقویم آموزشی دانشگاه، زمان و مکان تشکیل کلاسها و نیز تاریخ امتحان هر درس از جمله این اطلاعات مفید است.
  • برای مشاهده تقویم آموزشی ترم چه باید کرد؟
  • در صفحه اول نرم افزار بر روی آیکون تقویم (که در زیر نام دانشگاه، و در کنار شماره هفته جاری قرار دارد) کلیک کنید.
  • برای مشاهده تاریخ و مکان دروس و امتحانات چه باید کرد؟
  • در صفحه اول نرم افزار بر روی آیکون ساعت که در منوی بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید. زمان و مکان هر درس، و نیز تاریخ امتحان آن درس نمایش داده خواهد شد.
ثبت حضور و غیاب و نمرات کلاسی
  • لیست دانشجویان را بر چه اساسی می توان مرتب نمود؟
  • شما می توانید اسامی دانشجویان را بر اساس میزان حضور و یا غیبت آنها در کلاس، و یا بر اساس مجموع نمره کلاسی به صورت صعودی یا نزولی مرتب کنید. برای این کار باید بر روی آیکون مرتب سازی (سه خط کوچک افقی) که در گوشه سمت چپ و بالای اسامی دانشجویان قرار گرفته است، کلیک کنید. در کلیک اول مرتب سازی به صورت صعودی، و در کلیک دوم به صورت نزولی انجام می شود. البته در حالت پیش فرض، معمولا اسامی دانشجویان به صورت الفبایی مرتب می شود.
  • چه فعالیتهای کلاسی قابل تعریف است و نمره دهی چگونه انجام می شود؟
  • شما می توانید برای دروس خود فعالیتهای مختلفی نظیر تمرین، پروژه، کنفرانس، کوییز، آزمون میان ترم و پایان ترم و مانند آن در نظر گرفته و نمرات دانشجویان خود را به راحتی ثبت کنید. هر کدام از این فعالیتها با یک آیکون متفاوت نشان داده می شوند. همچنین شما می توانید برای دروس خود نمره ویژه یا نمره متفرقه در نظر گرفته و از این طریق برای دانشجویان فعال و ویژه خود نمره اضافی در نظر بگیرید. توجه کنید که برای تعریف هر فعالیت باید در صفحه اول نرم افزار وارد برگه "فعالیتهای کلاسی" شده و در بالای صفحه بر روی علامت + کلیک کنید.
  • نمرات کیفی هستند یا کمی؟
  • هر دو. شما می توانید برای هر فعالیت، نمره کیفی (ضعیف، متوسط، خوب و عالی) و یا نمره کمی (0 تا 20) در نظر بگیرید. این تصمیم باید در زمان تعریف فعالیت گرفته شود و پس از آن قابل تغیییر نیست.
  • برای یادداشت گذاری بر روی دروس و دانشجویان چه باید کرد؟
  • برای این کار انگشت خود را چند لحظه بر روی نام درس یا نام دانشجوی مورد نظر نگه دارید تا صفحه ثبت یادداشت مربوط به آن باز شود. همچنین شما با همین روش می توانید بر روی هر فعالیت خاص از هر دانشجو یادداشت بگذارید.
  • منظور از گروه بندی دروس در صفحه اول نرم افزار چیست؟
  • دروس هم گروه درسی هستند که ظاهرا لیستهای مجزایی دارند، ولی در عمل همه دانشجویان آنها در سر یک کلاس حاضر می شوند. برای سادگی کار می توانید آنها را هم گروه کنید تا نرم افزار آیکون آنها را با رنگ یکسان نمایش دهد و شما همواره متوجه هم گروهی آنها باشید و حضور و غیاب شما با سهولت بیشتری انجام شود. برای این کار در صفحه اصلی نرم افزار و از منوی بالا بر روی گروه بندی دروس کلیک کنید. همچنین برای لغو این گروه بندی می توانید در صفحه اصلی نرم افزار پس از کلیک بر روی گزینه گروه بندی دروس، انگشت خود را چند لحظه بر روی نام یکی از اعضای گروه نگه دارید.
  • برای ثبت مشخصات دانشجویان خارج از لیست چه باید کرد؟
  • در صفحه حضور و غیاب هر درس، از منوی بالای نرم افزار بر روی گزینه "تعریف دانشجویان خارج از لیست" کلیک نموده و نام دانشجوی مورد نظر را وارد کنید. نام این دانشجو همواره با علامت دست نشان داده خواهد شد.
بارگذاری و به روزرسانی داده ها
  • استادیار لیست دروس و دانشجویان را چگونه دریافت می کند؟
  • استادیار لیست دروس و دانشجویان و سایر اطلاعات مفید را به صورت خودکار از طریق اینترنت از سامانه مرکزی خود دریافت می کند و هیچ نیازی به ورود اطلاعات به صورت دستی نیست. این کار اولین بار با نصب نرم افزار و ورود نام کاربری و رمز عبور توسط استاد انجام می شود. همچنین در ترمهای بعد این کار با مراجعه به گزینه "دریافت ترم جدید" از منوی کناری نرم افزار انجام می شود.
  • به روزرسانی داده ها چگونه انجام می شود؟
  • برای این کار باید به گزینه "به روزرسانی داده ها" در منوی کناری نرم افزار مراجعه کنید تا آخرین تغییرات در لیست دروس و دانشجویان، یا زمان کلاسها و امتحانات، و یا تقویم آموزشی ترم از سامانه مرکزی بارگذاری شده و در نرم افزار شما منعکس گردد.
  • برای دریافت ترم جدید چه باید کرد؟
  • در اوایل هر ترم به گزینه "دریافت ترم جدید" در منوی کناری نرم افزار مراجعه کنید.
  • آیا با شروع ترم جدید دسترسی به داده های ترم قبل قطع می شود؟
  • خیر. شما از طریق گزینه "مشاهده ترم های گذشته" در منوی کناری نرم افزار به ترمهای گذشته دسترسی دارید.
پشتیان گیری و محافظت از داده ها
  • آیا این نرم افزار به قابلیت پشتیبان گیری از داده ها مجهز است؟
  • بله. این نرم افزار هم دارای قابلیت پشتیبان گیری دستی و هم دارای قابلیت پشتیبان گیری خودکار است و می تواند به صورت خودکار در فواصل زمانی نسبتا منظم پشتیبان گیری کند. در واقع نرم افزار می تواند تا هفت پشتیبان دستی و هفت پشتیبان خودکار اخیر را بر روی گوشی کاربر نگه داری کند.
  • برای محافظت از داده های پشتیبان و جلوگیری از پاک شدن آنها چه باید کرد؟
  • از آنجا که فایل های پشتیبان بر روی حافظه داخلی گوشی نگه داری می شوند، احتمال از دست رفتن آنها (مثلا در صورت پاک شدن حافظه داخلی گوشی) منتفی نیست. بنابراین هرگز نمی توانیم محافظت از داده ها را به صورت کامل تضمین نموده و از دست رفتن آنها به صورت قطعی پیشگیری کنیم. با این حال با انجام دو فعالیت زیر می توانیم احتمال از دست رفتن داده ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و گامی بسیار موثر در حفظ و حراست از داده ها برداریم. به همین دلیل انجام هر دو فعالیت زیر را به صورت همزمان توصیه می کنیم
  • فعالیت اول
  • در صورتی که از اندروید 6 به بعد استفاده می کنید، به بخش تنظیمات گوشی رفته و قابلیت پشتیبان گیری خودکار اندروید بر روی گوگل درایو را فعال کنید تا در صورتی که برنامه و یا داده های شما دچار مشکل شد، با نصب مجدد برنامه داده های آن به صورت خودکار از فضای ابری بازیابی شود. این کار بسیار ساده است و احتمال از دست رفتن داده ها را کاهش می دهد. بنابراین انجام آن را برای کمک به حفظ داده های این برنامه و حتی برنامه های دیگر به شدت توصیه می کنیم.
  • فعالیت دوم
  • داده های پشتیبان بر روی حافظه داخلی و در پوشه ای با پیشوند استادیار (به انگلیسی) ذخیره می شوند. برای حفاظت از داده ها باید با نصب یک نرم افزار مناسب و پس از هر بار تغییر در محتوای پوشه مذکور، از کل آن کپی گرفته و آن را به پوشه ای در فضای ابری (مثلا بر روی گوگل درایو) منتقل نماییم. برای این کار می توانیم از نرم افزار AutoSync for Google Drive استفاده کنیم که پس از انجام تنظیمات مناسب، این انتقال را به صورت خودکار انجام می دهد و از آدرس زیر (در کافه بازار) قابل نصب و استفاده می باشد:
  • Autosync for Google Drive
  • دقت کنید که هرگز نباید محتویات این پوشه را دستکاری کنیم. در غیر این صورت بازیابی داده ها امکان پذیر نخواهد بود.

بازگشت به صفحه اصلی